Verdens bedste skilejrskole

23. februar 2019

Tommerup efterskole tog den 19. januar afsted mod Sälen i Sverige. Det var en 15 timers bustur, dog med flere pauser undervejs, hvor man kunne strække benene og hvis man kunne sove i bussen, var turen ikke så slem. Da vi endelig nåede frem til  Sälen alt for tidligt om morgen, skulle vi ned til varmestuen for at skifte til skitøj. Temperaturen var helt nede på -18 grader, vi har aldrig frosset så meget, det gjorde helt ondt at trække vejret. Men humøret var stadig i top, og vi fejrede det hver gang temperaturen steg med bare én grad.

Ugen startede for os på børnebakken, da ingen af os rigtig havde stået på ski før, faktisk var lidt over halvdelen af skolen nybegyndere. Der blev faldet og grinet meget. Tallerkenliften viste sig at være mere besværlig end man først skulle tro. Det skønne køkkenpersonale på skolen sørgede for at give os noget lækkert og nærende mad med, som vi kunne lave i hytterne. Lave er måske en overdrivelse, vi skulle bare varme det. Den største udfordring var at koge ris.

Vi sluttede hver dag sammen i varmestuen til aftensang. Her sang vi vores famøse Skilejrskolesang, som alle selv kunne skrive nye vers til i løbet af dagen - i alt blev der skrevet 15 vers. Hver aften blev der også uddelt tre trøjer til dagens fighter, dagens kammerat og dagens griner/bommert. Man kunne nominere hinanden, og vinderne skulle så have trøjerne på indtil næste aftensang. Vi så også nogle af de billeder der blev taget i dagens løb, både fra skiskole og vores fritidsski.

Når vi fik fri fra vores hold, fik vi lov til at stå selv, så længe vi kørte mindst tre sammen. Her blandede vi os på tværs af hold, så både nogen fra førsteholdet og sjetteholdet kunne stå sammen. Det var mega hyggeligt, og her blev troldeskoven et kæmpe hit. Troldeskoven har et flot landskab, hvor der er træfigurer hele vejen langs stien, og så er den sjov og lidt mere hyggelig at køre på i forhold til de almindelig pister, fordi den ikke bare går lige ned.  Hen mod slutningen af troldeskoven var der også et vaffelhus med lækre vafler og varm kakao, som mange af os var meget glade for.

Torsdag eftermiddag skulle vi desværre hjem igen, hvilket betød, at vi skulle tilbage i busserne i 15 timer mere. Selvom det var trist at vi skulle hjem, var det alligevel rart at sove i vores egne senge igen.

Vi har lært af skituren, at vi godt kan lide at stå på ski, og at hvis man kan grine af sine styrt og hygger sig når man prøver noget nyt, er det lidt nemmere. Det bedste ved skituren var helt sikkert fællesskabet - både i hytten og når vi stod på ski, og at man kunne føle sig hjemme, selvom man var så langt væk hjemmefra.

Af Trine Bjærre og Freya Berge, elever på TE