I skoleåret 2018/19 har vi taget endnu et initiativ, der skal understrege, at vi på Tommerup Efterskole laver efterskole SAMMEN med eleverne – og ikke for eleverne. Vi har derfor startet et projekt, vi kalder Medborgerskab. Projektet går ud på at eleverne fra skoleårets start er med til at diskutere og sætte rammer for, hvordan vi skal være sammen. En medborger er en person, der kender sine rettigheder og pligter, og som har mulighed for at deltage i udviklingen af de fællesskaber, som han eller hun er en del af – og vælger at gøre det. Målet er at klæde eleverne på til at forstå, reflektere over og involvere sig i den måde vi sammen laver efterskole på hos os.
Husmødet og medborgekabsprojektet bidrager på hver sin måde til, at hverdagen på skolen bærer præg af, at man som elev på Tommerup Efterskole bliver en del af et forpligtende fællesskab. Et fællesskab hvor man er forpligtet på hinanden, og hvor respekt og rummelighed over for hinandens forskelligheder og særheder er hjørnestenene i det, at vi deler et fælles hjem i den tid vi er på skolen. Det gør sig gældende hvad enten det er som elev et år eller to, eller det er som medarbejder i over 25 år. Tommerup Efterskole er et hjem hvor vi spiser sammen, sover sammen, er sammen når vi er glade og har overskud, men mindst lige så meget når vi er kede af det og hverdagen kan være svær at overskue.
Det har siden Tommerup Højskole slog dørene op første gang i 1906 været afgørende, at eleverne skulle være med til at definere hverdagen og måden man er sammen på. Det er ikke nok, at vi praler af det og siger at sådan er det. Vi er også nødt til at gøre noget ved det i praksis. Husmødet og Medborgskabsprojektet er to eksempler på nye tiltag, der skal være med til at sikre, at vi gør noget, og at tankerne tilbage fra 1906 stadig er lige vigtige og relevante i 2019.
Af Peter Munk Povlsen, forstander