Projekt medborgerskab – fællesskab og medbestemmelse

23. februar 2019

[et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.0.47"][et_pb_row _builder_version="3.0.48" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"][et_pb_column type="4_4" _builder_version="3.0.47"][et_pb_text _builder_version="3.0.74" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"]Klokken er 12.30 det er onsdag og vi har lige rejst os fra middagsmaden. Alle 110 elever og 15 lærere har fundet en plads i pejsestuen, vi sidder tæt, mere eller mindre oven i hinanden. Klaveret og kontrabassen fylder pejsestuen med tonerne til højskolesangbogens nummer 453; Du kom med alt det der var dig, og rammen er sat til det ugentlige husmøde på Tommerup Efterskole. Sådan har det været hver onsdag siden august 2016. Tre kvarter hvor alle elever og lærere er samlet i pejsestuen. Husmødet er blevet et helt centralt omdrejningspunkt, hvor der er tid til at lære nye sange, få præsenteret weekendens program og så afsluttes husmødet altid med ugens fortælling hvor en af lærerne på skift fortæller en historie eller anekdote fra deres liv. Husmødet giver samtidig også eleverne mulighed for at tage ting op i plenum, som de ønsker at vende med hinanden. Husmødet er ikke en erstatning for andre fællessamlinger som morgensang, aftensang og fredagssang. Det er derimod et supplement, der bringer endnu en dimension til den måde, vi gerne vil være efterskole på i Tommerup.

I skoleåret 2018/19 har vi taget endnu et initiativ, der skal understrege, at vi på Tommerup Efterskole laver efterskole SAMMEN med eleverne - og ikke for eleverne. Vi har derfor startet et projekt, vi kalder Medborgerskab. Projektet går ud på at eleverne fra skoleårets start er med til at diskutere og sætte rammer for, hvordan vi skal være sammen. En medborger er en person, der kender sine rettigheder og pligter, og som har mulighed for at deltage i udviklingen af de fællesskaber, som han eller hun er en del af – og vælger at gøre det. Målet er at klæde eleverne på til at forstå, reflektere over og involvere sig i den måde vi sammen laver efterskole på hos os.

Husmødet og medborgekabsprojektet bidrager på hver sin måde til, at hverdagen på skolen bærer præg af, at man som elev på Tommerup Efterskole bliver en del af et forpligtende fællesskab. Et fællesskab hvor man er forpligtet på hinanden, og hvor respekt og rummelighed over for hinandens forskelligheder og særheder er hjørnestenene i det, at vi deler et fælles hjem i den tid vi er på skolen. Det gør sig gældende hvad enten det er som elev et år eller to, eller det er som medarbejder i over 25 år. Tommerup Efterskole er et hjem hvor vi spiser sammen, sover sammen, er sammen når vi er glade og har overskud, men mindst lige så meget når vi er kede af det og hverdagen kan være svær at overskue.

Det har siden Tommerup Højskole slog dørene op første gang i 1906 været afgørende, at eleverne skulle være med til at definere hverdagen og måden man er sammen på. Det er ikke nok, at vi praler af det og siger at sådan er det. Vi er også nødt til at gøre noget ved det i praksis. Husmødet og Medborgskabsprojektet er to eksempler på nye tiltag, der skal være med til at sikre, at vi gør noget, og at tankerne tilbage fra 1906 stadig er lige vigtige og relevante i 2019.

Af Peter Munk Povlsen, forstander

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]