Gateau marcel til galla på TE i 2022

12. juni 2022

I år blev alle sejl sat ind. Ikke kun èn i køkkenet på aftenvagt, men os alle fra køkkenet. Det betød at vi kunne tallerkenanrette og skrue lidt op for oplevelserne.

En forret i glas med basilikumcreme, sprødstegt serrano og et låg af kartoffelrösti.

Til hovedret Bøf Wellington på bund af smørsauteret sommerspidskål, pommes Anna og rødvinssauce. Så blev det tid til at eleverne i deres festtøj og glade humør skulle danse Lancier.  Det gav  køkkenet og en god håndfuld lærere tid til opvask, men især til at tallerkenanrette deserten, som var Gateau marcel med trefarvet is. Ikke den sædvanlige  men med parfait-, hindbær- og havtorn is selvfølgelig hjemmelavet  samt jordbær og lidt sprødt.

I får her opskriften på Gateau marcel, og for den skarpe matematiker, vil man kunne se, at opskriften er nem at op- eller ned regne, helt afhængig af den springform  man har og af, hvor mange der skal spise med ved festbordet.

Gateau marcel

(10-12 stk)
200 g god mørk chokolade
200 g smør
200 g sukker
8 pasteuriserede æggeblommer
14 pasteuriserede æggehvider
1-2 spsk blødt smør
1-2 spsk sukker
2-4 spsk kakao

• Chokolade, smør og sukker smeltes og afkøles lidt
  • Æggeblommer vendes i den afkølede chokoladeblanding
  • Æggehviderne piskes stive og vendes også i  chokolade blandingen
  • En springform  på 20-24 cm gnides med smør og drysses med sukker
  • Halvdelen af chokolademoussen hældes i formen, og resten stilles på køl
  • Kagen  bages i ovnen ved 175 grader i ca 30-40 min afhængig af formens størrelse.
  • Når kagen er afkølet helt, hældes den resterende chokolademousse over og glattes ud
  • Kagen stilles nu i fryseren og tages ud lidt før serveringen
  • Kagen drysses med sigtet kakao og skære i passende dessert stykker
  • PAS på - ikke for store stykker, det er en fyldig kage

Kagen anrettes på en tallerken og serveres sammen med en kugle sorbet is, en kugle parfait og et par stykker frisk frugt ex. jordbær.

En fantastisk dessert som kan nydes til forårets fester. Studentergilde, familietræf eller bare en god sommerfest i den danske sommer.

Rigtig god sommer fra køkkenet på TE