Forstanderberetning

12. marts 2018

Elevstævne fortid, nutid og fremtid

Kalenderen siger marts omend termometeret og den snedækkede plæne uden for forstanderkontoret sender et klart signal om, at kong vinter har et solidt tag i Danmark. Men forårets komme betyder blandt meget andet, at vi nærmer os et af årets højdepunkter, Elevstævnet, som i år allerede løber af stablen d. 5. maj. Elevstævnet på Tommerup Efterskole er noget helt unikt og noget rigtig mange mindes og vender tilbage til med glæde. Foråret har også budt på en oprydning på forstanderkontoret, hvilket bl.a. har medført, at jeg endnu en gang har fordybet mig i nogle af de gamle jubilæumsskrifter. Et inspirerende og bevægende indblik i skolens historie, og den forskel skolen har gjort for et utal af unge mennesker, der siden starten i 1906 har haft deres gang på Tommerup Høj- og Efterskole. Beretninger om en fantastisk historie, der er båret af ildsjæle og tidligere elever i smuk forening.

Elevstævnerne, eller som det hed tidligere elevfesten, har været, og er det helt store samlingspunkt, hvor tidligere elever kan møde gamle venner og ansatte på skolen. Jubilæumsskrifterne fortæller også historien om, hvordan der i efterkrigsårene og i særdeleshed til skolens 40- og 50 års jubilæer var ekstraordinært mange medlemmer af foreningen toppende i 1956 med 6440 medlemmer. Om 40 års jubilæet til elevfesten i 1946 beskrives det at “Over 1900 gamle elever spiste middag og aften om søndagen. Der var truffet store forberedelser. Tre køer og en gris måtte lade livet og de stakkels kartoffelskrællere - som de dog skrællede - 30 tønder kartofler kom under deres behandling.” Til 50 år jubilæet i 1956 var der endnu flere der dukkede op. Det fortælles at “Vi var noget over 3000. På et vist tidspunkt blev der talt mellem 700 og 800 biler og ti busser. Vi serverede mad til godt 1800, og så var der mange der selv havde mad med.”

Helt så mange regner vi ikke med der tropper op til årets elevstævne, men vi håber, at rigtig mange tidligere elever, og måske særligt jubilarer har lyst til at tage vejen forbi Tommerup d. 5. maj og være med til at mindes gamle dage og se og høre om skolen i dag. Vi glæder os til velkomst ved flagstangen, køkkenets lækre mad, generalforsamling og repræsentantskabsmøde og sidst, men bestemt ikke mindst, til fællestime i foredragssalen.

Med ønsket om at se rigtig mange til elevstævnet

Peter Munk Povlsen.