Opskrift på humus

26. august 2021

Så er vi igang igen! Nyt elevhold og ganske lidt Corona, ingen restriktioner i forbindelse med mad og måltider. Vi spritter hænder og tænker os om! Det bliver rigtig godt!

Vi skal spise mere grønt og mindre kød. Det gør vi allerede på TE.

Måske skal du starte uddannelse, flytte hjemmefra og derfor skæve lidt til madbudgettet, samtidig med, at du skal tænke på din sundhed. Jeg vil foreslå dig at lave Humus, som kan varieres  med mange forskellige smage og som er billig mad. Men  allerførst skal du  ønske dig en minihakker eller en stavblender til formålet.

Der er så helt utroligt mange opskrifter på Humus. Når vi laver det på TE er det meget på slump,så du må selv rette til og smage til.

Humus

1 spsk tahin (sesampasta)

saften af ½ citron

1 ds kikærter,drænet og skyllet

1-2 fed hvidløg

1 tsk spidskommen

1 knivspids cayennepeber

3-5 spsk olie evt. olivenolie

Flagesalt

Sort peber

Ekstra smagstilsætninger : koriander, bagt rødbede, bagte gulerødder, persille, soltørrede tomater, frisk chili osv.osv., kun fantasien sætter grænser.

• Blend tahin og citronsaft nogle sekunder.
  • Tilsæt de øvrige ingredienser og blend til den ønskede konsistens/struktur.
  • Tilsæt evt. mere vand eller olie og flere ingredienser for smagens skyld.

Humus spises til rigtig mange ting og på mange måder. Som pålæg på rugbrød, som dip til grøntsagssnack, i hjemmebagte fladbrød (som I fik opskrift på i nyhedsmailen før sommerferien) sammen med stegte eller friske grøntsager, i pitabrød og igen er det fantasien der sætter grænser.

Rigtig god sensommer!

Af Bodil Brockstedt Nygaard, køkkenleder