"Da jeg for godt seks år siden skiftede fra højskoleverdenen til efterskoleverdenen var der mange ting jeg kunne genkende. Først og fremmest at vi arbejder for en sag der rækker ud over os selv. At vi arbejder for, at vores elever står stærkere når de forlader vores skoler, end når de ankommer. At vi hver dag på samtlige 241 efterskole, arbejder ud fra vores eget selvvalgte værdigrundlag, for at gøre en forskel for de unge mennesker, der sammen med deres forældre, vælger at gå hos os.
Jeg har ikke været i tvivl om sammenhængskraften og styrken i efterskolebevægelsen. Men jeg har været overrasket over tonen og nogle af de temaer der har fyldt i foreningen og på årsmøderne. Jeg mener vi har brugt for meget tid på, at tale om store kontra små skoler. Jeg mener vi har brugt for meget tid på at tale om omfordeling af kontingentmidler og statstilskud. Ikke at det ikke er vigtigt, men for mig er det sket på bekostning af det vigtigste!
Jeg brænder for at vores fælles fokus bliver rettet mod værdien af det arbejde vi gør. Jeg brænder for at hører de gode argumenter for hvorfor og hvordan vi laver god efterskole ligegyldigt om vi er 600 eller 36 elever.
Jeg savner at diskutere hvad god efterskole er.
Jeg savner at diskutere hvordan vi lever op til hovedsigtet - Det savner jeg selvfølgelig fordi det optager mig, men jeg savner det i høj grad også fordi, det er de diskussioner der er vores eksistensberettigelse. Vi skal kunne sætte ord på hvorfor vi tilbyder noget andet og noget mere end man får i folkeskolen.
Jeg synes foreningen og bestyrelsen gør et fremragende stykke politisk arbejde for skoleformen, og jeg er enig i at vi skal kunne dokumentere at vi tager ansvar også for de elevgrupper der har det svært. Men vi skal også påvirke den offentlige stemning til at handle om den forskel vi gør for alle unge mennesker.“
Sådan lød min kandidatpræsentation op til valget til efterskoleforeningens bestyrelse tilbage i marts måned. Jeg blev valgt og jeg er nu i fuld gang med at sætte mig ind i det politiske arbejde for at sikre fremtidens efterskoler de bedst tænkelige forhold, men også for at vi tør se kritisk på os selv for at vi kan udvikle os som stærke uomtvistelige dannelses fyrtårn rundt i hele Danmark.
Peter Munk Povlsen
Forstander