Hvorfor skal mad ikke blot gøre
os mætte?

Af Merete Juel Povlsen
Redaktør, Tommerup Efterskoles Elevforening

2023-koekken-3

Når man som kok har serveret mad for prominente mennesker som Prins Henrik og Paul McCartney, burde det ikke være nogen sag at lave mad til 125 sultne efterskoleelever. Alligevel var det i starten nervepirrende for kok og nu køkkenchef på Tommerup Efterskole, Jannik Jensen, at servere mad for flokken af unge mennesker.

Efter mange år på en 5-stjernet restaurant og med et smut forbi en kro i rivende udvikling, kom køkkenchef Jannik Jensen som kok til Tommerup Efterskole i 2021. Ønsket var at kunne arbejde som kok og udfordre efterskoleelevernes tilgang til mad samtidig med, at der skulle være plads til et liv med familie og fritid ved siden af. Indtil da havde arbejdslivet fyldt næsten alt for Jannik med 90-timers arbejdsuger, men corona-tiden gav plads til eftertanke, og det skabte drømmen om at lade arbejdet tage en ny retning. Jannik fortæller: “: “Jeg er glad for, at jeg har fået chancen for at prøve det dér efterskole af. Jeg kunne slet ikke forestille mig, hvordan arbejdet var. I restaurationsbranchen er der fokus på at give gæsterne en uforglemmelig aften ved én enkelt middag. Her er der derimod fokus på det lange, seje træk. Det giver flere muligheder, og det giver en sjovere proces.”

Nye kostråd og ny køkkenchef

Pr. 15.august 2023 overtog Jannik rollen som køkkenchef på Tommerup Efterskole efter Bodil Nygaard, som havde været køkkenleder i næsten 25 år. Hun har været dygtig - og sammen med resten af personalet i køkkenet - bragt TEs køkken ind i 2023 med stort fokus på bæredygtighed og de nye kostråd fra Sundhedsstyrelsen, som bl.a. anbefaler langt mindre kød end tidligere. Det er det stærke fundament, som Jannik som ny køkkenchef står på og arbejder videre med.

Balancen mellem tryghed og udfordring

Køkkenet og spisesalen er, som i mange hjem, en del af hjertet på TE. Det er her, man om morgenen slår sig ned på sin stol med et gab og spiser sine havregryn. Det er her man til frokost med en indledende fortælling om dagens menu, får serveret varm mad ved bordene. Og det er her, man til aftensmad kan smøre sig en æggemad med ramsløgsmayo og karse eller spise nogle varmede rester fra middagsmaden. Som elev på TE sker der ofte meget i løbet af en dag, og derfor er det af stor betydning, at man kan komme ned og tanke ny energi ved måltiderne. Der kan i særlige perioder, såsom tiden omkring skolestart, være ekstra brug for smagsmæssig tryghed, hvor der serveres velkendt mad som pizza, stegt flæsk eller burger. Det skaber en genkendelsens glæde og hjemlighed midt i en masse nyt.

Hvorfor skal mad ikke blot gøre os mætte?

Samtidig er der visioner i køkkenet på TE, som ikke blot handler om at maden skal mætte. Maden på TE må også gerne udfordre og inspirere og rykke ved det, vi er vant til. Jannik griner og fortæller: “For nogle uger siden tog vi udgangspunkt i en tryg ret som burgere, men så tilsatte vi blæksprutteblæk til burgerbollerne, så de blev helt sorte. Det var alligevel for stor en udfordring, for selvom burgerbollerne ikke smagte anderledes, så var det for svært for en del af eleverne at spise dem.” Han fortsætter: “Jeg kan godt lide at udfordre eleverne. Det kan fx være med en fortolkning af den mormor-mad, som de kender, men hvor der er tilsat linser eller kikærter bl.a. for at mindske vores kødindtag. Vi bliver nødt til at arbejde meget mere i den retning, fordi vi må passe på vores klode og fx bygge måltider op omkring grøntsager i stedet for kød.”

Køkkentjansen

Alle elever er i løbet af skoleåret et par uger i køkkenet, hvor de hjælper med at tilberede måltider, præsentere maden i spisesalen og vaske op efterfølgende. “Nogle elsker at hakke, stege og bage”, fortæller Jannik “ - for andre kan det være en stor udfordring, og de tror nærmest ikke, de overlever flere dage i køkkenet. Men der viser sig næsten altid et område, hvor de finder arbejdsglæde. Den pædagogiske opgave ift. dette er utrolig vigtig og vidner blot om, at her på skolen er alle elever forskellige. De bliver venner på kryds og tværs og med mennesker, de ellers aldrig ville have mødt. Det elsker jeg ved Tommerup Efterskole - det synes jeg er sejt. Det viser, at det også er okay at have noget med i bagagen - og at eleverne jo finder ud af, at de grundlæggende er ens. Alle har udfordringer, der er forskellige - men alle har dem. Og her i køkkenet kan vi rumme det hele.”

Køkkenet på Tommerup Efterskole

Jannik Jensen er køkkenchef og tilbereder maden sammen med kollegerne Merete Grønning og Vanda Holm Skytte. Hver dag er der elever i køkkenet, der i samarbejde med personalet tilbereder maden, og som præsenterer aftenens menu.