får FDF som en del af

Redaktør, Tommerup Efterskoles Elevforening

fdf-Rieke_Poppe

Foto: FDF / Rieke Poppe

Tommerup Højskole blev ­grundlagt i 1906 af fynske ­bønder fra ­Indre Mission. I 1976 blev ­højskolen til efterskole, og den nuværende bestyrelse på ­Tommerup Efterskole (TE) har nu som en del af deres strategi, at styrke skolens bagland.

I den forbindelse rettede man henvendelse til FDF, som bl.a. har det tilfælles med TE, at begge har dybe rødder i den danske folkekirke og har fælles værdier som fællesskab, leg og samfundsengagement. Med planerne om at indlemme FDF i TEs bagland, har det givet anledning til at se nærmere på skolens øvrige baglandsorganisationer, som siden etableringen af skolen har været både Indre Mission og KFUM og KFUK. Siden bruddet mellem netop disse to organisationer omkring år 1980 har TE været stærkere knyttet til KFUM og KFUK end til Indre Mission. Der har i dette forløb været en meget fin dialog med Indre Missions ledelse, og den historiske tilknytning mellem TE og Indre Mission vil fortsat bestå, selvom de nu må vige pladsen for FDF i efterskolens bestyrelse. Havde det ikke været for fortidens kæmpere i Indre Mission, havde der ikke ligget en højskole og siden en efterskole i Tommerup, hvilket der er stor taknemmelighed for.

Hans Aarestrup

Formand for Tommerup Efterskoles bestyrelse

”Tommerup har dybe rødder midt på Fyn og midt i den danske folkekirke, så da bestyrelsen for år tilbage begyndte arbejdet med at styrke skolens bagland, var det naturligt at undersøge, om FDF havde lyst til at være med. De har mange medlemmer på Fyn, og deres formål og kristne livs- og menneskesyn er sammenfaldende med det vi har på Tommerup Efterskole. De deler også ambitionen om at ville skabe forpligtende og meningsfulde fællesskaber.

I vores samtaler med FDF har vi fået øje på mange synergier og steder, hvor vi kan styrke hinanden. Det vil naturligvis kun blive mere, når vi lærer hinanden bedre at kende. Et eksempel på en positiv effekt for skolen er, at vi forventer at få flere elever som har været aktive i en forening og som derfor er bekendte med, hvor givende det kan være at bidrage til fællesskabet. Vi håber til gengæld på at kunne være med til at pege på FDF som et godt sted at mødes, når man er færdig på efterskolen. Det kan være i en af de lokale kredse eller på nogle af deres mange gode arrangementer. Helt på samme måde som vi indtil nu har kunnet pege på KFUM og KFUK.

Man skal ikke forvente der kommer til at ske revolutioner, hverken hos os eller FDF, fordi vi nu engagerer os gensidigt i hinandens ve og vel, men sammen med vores 2 andre partnere KFUM og KFUK i Danmark og elevforeningen er jeg sikker på, at vi er godt rustet til de næste 100 år til at lave en skole, som kan skabe en masse livsduelige mennesker med et hjerte, der banker for Tommerup Efterskole.”

Helga Koldby Kristensen

Formand for FDFs Skoleforum

”Velkommen til Tommerup Efterskole i FDFs skolefællesskab. FDF har i snart 60 år haft højskole og efterskoler tilknyttet som en del af familieskabet.

Men hvorfor bruger en landsorganisation for børn og unge tid og kræfter på at have tilknyttet frie skoler, kunne man spørge. Svaret er ganske enkelt: fordi skolerne lægger noget til FDF. Skolerne er ”det ekstra FDF” Med skolerne når FDF længere ud - til unge, som FDF ikke med sit kredsarbejde selv når. FDF og skolerne er således 2 sider af samme mønt, som tilsammen udgør en familiemæssig enhed, som er flettet ind i hinanden, og som samarbejder på kryds og tværs.

Selvfølgelig er skolerne frie skoler med ret til forskellighed og med pligt til at forme egen skole, men fælles for skoler og landsforbund er en grundtænkning, der tager sit udgangspunkt i et kristent livs- og menneskesyn. Vi er en del af hinandens selvforståelse med en fælles tro på, at der er noget væsentligt at være fælles om, nemlig at give børn og unge et ståsted at møde verden fra.

Derfor er det en stor glæde, at der nu er banet vej for et samarbejde mellem FDF, FDFs skoler og Tommerup Efterskole.”

Fakta om FDF

FDF er en folkekirkelig børne- og ungdomsorganisation med 25.000 medlemmer i 350 lokale afdelinger fordelt over hele landet.

FDF står for Frivilligt Drenge- og Pige Forbund (tidligere FDF/FPF). Forbundet blev stiftet i 1902 og er dermed Danmarks ældste uniformerede børne- og ­ungdomsorganisation.

FDFs ambition er at give børn og unge et ståsted at møde verden fra - bl.a. gennem leg og opfinderi.