Med Tommerup Efterskole på Efterskolefestival i Horsens

12. juni 2017

I de 3 dage før påsken, var hele Tommerup Efterskole på Efterskolefestival i Horsens. Vi var én blandt de syv efterskoler der deltog. Temaet for årets festival var ‘Luther og Reformationen’, så samtidig med at vi skulle have det sjovt, skulle vi også lære noget. Vi blev indkvarteret på en folkeskole i Horsens, hvor vi skulle være om aftenen og sove. Ellers var vi på en anden skole, hvor der var undervisning og nogle sjove aktiviteter om dagen.

Vi havde allesammen valgt os på et spor, som vi synes kunne være sjove. Nogle af sporene var f.eks. Vildmandsdysten, Sport for sjov, Fælleskor, Retro Krea, Performance, Skabe fællesskab og Bagedysten. På sporene mødte vi en masse nye mennesker, som vi aldrig havde set før og vi blev hurtigt kastet ud i at samarbejde med dem.

Når vi ikke skulle være på sporene, var vi i en hal, hvor der var sceneshows - også kaldet Forum. Det var i Forum, der blev fortalt om Luther og hvor selve undervisningen om reformationen foregik. I Forum blev der også sunget med på sange, som festivalbandet spillede. Jeg tror roligt at jeg kan sige på hele TEs vegne, at det var nogle af de bedste tidspunkter, når man stod og sang fællessang med over 700 mennesker!

For at vise de andre hvad vi havde lavet på sporene, skulle hvert spor op på scenen og vise eller fortælle noget man havde lært. Det var rigtig sjovt at få et indblik i hvad de andre havde lavet, og også en god udfordring, når man selv skulle op på scenen.

En af aftenerne spillede festivalbandet koncert - det var en kæmpe succes - og en anden dag spillede ANYA, som er en upcomer solist.

Jeg synes Efterskolefestival var en klar succes, det var rigtig hyggeligt og sjovt at være med til. Rammerne var meget åbne for, hvad man måtte lave, når man havde fri og det var rigtig godt.

Det var rigtig sjovt at lære nogle nye mennesker at kende. Nogle af os, kendte en del fra andre efterskoler, men alligevel tror jeg, at alle lærte mindst et nyt menneske at kende.

Alt i alt havde vi nogle gode dage, så vi kunne gå glade på påskeferie.

Af Cecilie Vestergaard