Opskrift på skiturens traditionsrige ølkage

02. marts 2022

Ølkagen blev bagt allerede i uge 1, chokoladekagen ligeså, pølsehorn m.m. Igen ændrede Coronaen vores arbejdsplaner. Eleverne måtte først komme tilbage lørdag d. 8. januar, så vi kunne lige så godt gå i gang med forberedelserne til årets tur på ski i Sälen. Vi fik lavet mad til turen, begyndt at lave planer og fik begyndt at købe ind, men om vi kom afsted på ski var stadig lidt uvist.

Flere og flere lagde sig med Corona, men et evt. Corona-udbrud blandt os i køkkenet skulle ihvertfald ikke være skyld i, at vi ikke kunne komme afsted, så det var godt at vide, at fryseren bugnede af brød, kage og mad til turen. Ikke mindst ølkagen!

Ølkagen er blevet en tradition, eller i virkeligheden HAR den været det i alle de år, jeg har været på skolen og endda før det. Tradition blandt det personale, som har været på Tommerup Efterskole i mange år, mens mange elever jo slet ikke kender ølkage! For mange år siden var der en, der sagde til mig, at vaner kan ændres men traditioner må gerne bevares! Om det altid skal være sådan kan selvfølgelig diskuteres, men eleverne lærer ihvertfald ølkage at kende og en del af personalet oplever genkendelsens glæde!

Ølkage skal serveres med tandsmør og være tilpas klistret, så den sætter sig på fortænderne.

Hermed opskriften på Ølkage!

Ølkage

1 sandkageform

500 g hvedemel
400 g muscovadosukker eller brun farin
2 tsk natron
2 tsk stødt kanel
1 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt nellike
½ tsk allehånde
1 flaske mørk hvidtøl ( 3,3 dl)

• Alle tørre ingredienser blandes
  • Den mørke hvidtøl røres i ,indtil der ikke er klumper i dejen
  • Dejen hældes i en sandkageform beklædt med bagepapir eller godt smurt
  • Ølkagen bages ved 175 grader i 45- 60 min.

Elspareråd: Ovnen varmes ikke op før kagen sættes ind.

Kagen bages de 45 -60 min (afhængig af ovnen)

Ovnen slukkes og kagen står ved eftervarme i ovnen i 10 min.